Ostrov objevů - Univerzita pro batolata
Jak správně rozvíjet mozek nejmenších dětí?
Proč je aktivní stimulace dětí velmi důležitá již od raného věku dítěte?
Více se dozvíte v následujícím článku od MUDr. Ludvíkové,
zakladatelky projektu Ostrov objevů (kurzů pro děti od 1-3 let).
Windows of opportunity
To, že základní stavební jednotkou mozku je neuron, a že neurony jsou v mozku mezi sebou propojeny synapsemi (spoji) asi víte. Už jste ale někdy slyšeli o pojmu „Windows of opportunity“? Což by se do češtiny dalo přeložit asi jako „Okno příležitosti“. Neslyšeli?
Windows of opportunity je kritické období dětského života, kdy je tvorba synapsí (spojů mezi neurony) v závislosti na vnější stimulaci nejsnadnější a nejrychlejší. Toto období je definováno jako prvních 10 let života dítěte s největším potenciálem od 1 do 3 let věku dítěte. A právě formování a posilování těchto spojení (synapsí) hraje klíčovou roli ve vývoji mozku. Platí, že čím více synapsí vytvoříme, tím větší kapacitu náš mozek v budoucnu má.
Jak jej nepropásnout?
Synapse se tvoří na základě příjímání informací z okolního světa (na základě stimulací podněty z vnějšího prostředí). Čím více podnětů nás stimuluje, tím více synapsí jsme schopni vytvářet. Nejprve si musíme uvědomit, že působení okolního prostředí vnímáme pomocí našich pěti základních smyslů (zrakem, čichem, sluchem, hmatem a chutí).
Mozek dítěte pak můžeme velmi jednoduše stimulovat již od raných okamžiků života dítěte, a to tím, že u něj budeme podporovat vnímání okolního světa pomocí všech smyslů.
Přijďte si to vyzkoušet
Naše kurzy Ostrov objevů vychází právě z poznatků, že učení něčeho nového probíhá prostřednictvím všech smyslů (kurz obsahuje deset lekcí a stovky aktivit, které multismyslově rozvíjí nejmenší děti).
Jednotlivé kurzy jsou pečlivě sestaveny a rozděleny podle věku dítěte, probíhají v příjemném prostředí mateřských center, ve skupinkách 5-9 dětí a jsou vedeny certifikovanými lektory.
A jak taková lekce probíhá? Např. na v lekci „Ovoce“ se děti nejen naučí, jaké existují druhy ovoce, ale zároveň je i ochutnají, zjistí jak voní, třídí je podle barev, tvarů a velikosti, počítají, objevují souvislosti (např. kde jaké ovoce roste), nakreslí si obrázek, naučí se písničku a uvidí krátkou pohádku. Ano, nenásilnou formou si vytváří synapse.
I vy si teď můžete vyzkoušet, jak na to na ukázkové hodině Ostrova objevů ZDARMA.
Více informací naleznete na www.ostrovobjevu.cz.
Doporučená literatura:
* New Brain Development Research – Julee J. Newberger
* What Have We Learned? – Shore R.
* Rethinking the Brain – Shore R.
* Fertile Minds – J. Madeleine Nash
16. 9. 2014
> Komentáře